Koncert inauguracyjny

Inauguracja 56. Muzycznego Festiwalu w Łańcucie
20 maja 2017 r., godz. 19:00, koncert plenerowy

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej
Sławomir CHRZANOWSKI – dyrygent
Katarzyna DONDALSKA – sopran
Joanna WOŚ – sopran
Monika LEDZION – mezzosopran
Paweł SKAŁUBA – tenor
Andrzej DOBBER – baryton
W programie najsłynniejsze arie i duety z dzieł operowych i operetkowych:
W. A. Mozarta, G. Rossiniego, G. Verdiego, G. Pucciniego, F. Lehara.
Cena: 60 zł

Kupując bilet poprzez stronę internetową www.festiwallancut.pl należy najpierw przejść do wybranego sektora z rozwijanej listy, a następnie wybrać odpowiednie miejsce.

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej

Rzeszowska Orkiestra Symfoniczna rozpoczęła działalność w 1955 roku, a obecnie jest to jeden z najprężniej rozwijających się zespołów symfonicznych w kraju. O jego wysokim poziomie artystycznym świadczy fakt, iż miał on możliwość współpracy wieloma wybitnymi dyrygentami. Z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Podkarpackiej występowali najbardziej utytułowani soliści z kraju i zagranicy. Orkiestra współpracuje również z chórami i zespołami baletowymi. Prowadzi regularną działalność koncertową, prezentując zróżnicowany repertuar ze szczególnym uwzględnieniem muzyki polskiej, którą wykonuje również poza granicami kraju. Ceniona zarówno przez słuchaczy, jak i krytyków występowała na licznych festiwalach. Orkiestra koncertowała również gościnnie w takich krajach, jak: Austria, Belgia, Czechy, Francja, Hiszpania, Litwa, Niemcy, Rosja, Rumunia, Słowacja, Szwecja, Ukraina, USA, Węgry. W październiku 2013 roku wystąpiła w wiedeńskim Musikverein. wykonując wspólnie z tamtejszym chórem m.in. utwór C. Orffa „Carmina Burana” pod dyrekcją A. Barnasa. W styczniu 2014 roku Orkiestra Filharmonii Podkarpackiej pod dyrekcją Vladimira Kiradjieva zaprezentowała się z powodzeniem w Filharmonii Narodowej, towarzysząc znakomitemu pianiście L. Angelovowi w światowym prawykonaniu Koncertu fortepianowego h-moll M. Moszkowskiego. W czerwcu tego samego roku Orkiestra koncertowała w „Złotej Sali” Musikverein w Wiedniu pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego. W kwietniu 2015 i 2016 roku w tej samej sali odniosła sukces występując pod batutą Antala Barnasa i Jiri Petrdika.

W dorobku Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Podkarpackiej znajdują się liczne rejestracje telewizyjne, nagrania radiowe oraz fonograficzne: m.in. drugie nagranie w historii światowej fonografii Messa di Gloria G. Rossiniego, płyta z utworami Józefa Wieniawskiego oraz Nieszporami Ludźmierskimi Jana Kantego-Pawluśkiewicza i Missa Solemnis Ignazego Rittera von Seyfried’a.

Od 2008 roku Dyrektorem Naczelnym Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie jest Marta Wierzbieniec. Złotymi zgłoskami zapisał się inauguracyjny koncert plenerowy 53. Muzycznego Festiwalu w Łańcucie. Wówczas to Orkiestra Filharmonii Podkarpackiej pod batutą D. Gimeneza miała zaszczyt towarzyszyć jednemu z najwspanialszych tenorów wszechczasów – JOSE CARRERASOWI.

W 2016 roku Filharmonia Podkarpacka odniosła wielki sukces. Francuska Academie du Disque Lirique przyznała płycie z nagraniem Missa solemis h-moll austriackiego kompozytora Ignaza Rittera von Seyfrieda nagrodę Złotego Orfeusza, w kategorii Muzyki Sakralnej. W pierwszym na świecie nagraniu tego utworu wzięła udział Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej pod batutą ks. Mieczysława Gniadego.

Sławomir CHRZANOWSKI – dyrygent

Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach. Już podczas studiów rozpoczął współpracę z uczelnianym Zespołem Muzyki XX wieku, którym dokonał kilku światowych prawykonań utworów kompozytorów współczesnych. W latach 1985-1990 prowadził orkiestry – kameralną i symfoniczną Państwowego Liceum Muzycznego w Katowicach. Wraz z tymi zespołami uczestniczył w międzynarodowych festiwalach muzycznych, występował także w Berlinie na specjalnym koncercie z okazji 50. rocznicy wybuchu II wojny światowej. W 1990 roku w wyniku konkursu objął stanowisko dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Zabrzańskiej, którą prowadzi do dziś. Razem z tą orkiestrą dał ponad 1200 koncertów na różnych estradach w kraju i za granicą. Był dyrektorem artystycznym Filharmonii w Rybniku. Dyrygował na wielu festiwalach i podczas imprez cyklicznych. Prowadził liczne koncerty z udziałem największego polskiego tenora Wiesława Ochmana.

Podczas swoich koncertów dokonał wielu światowych prawykonań utworów, m.in. Bogusława Schaeffera, Andrzeja Dziadka i Gheorge Zamfira. Regularnie występuje z orkiestrą Filharmonii Ostrawskiej oraz zespołami operowymi w Bytomiu i Lwowie.

Kilkakrotnie gościł w USA, gdzie obok koncertów prowadził także wykłady otwarte dla studentów z zakresu historii muzyki polskiej.

Andrzej DOBBER – baryton

Jeden z największych barytonów świata. Laureat prestiżowych konkursów wokalnych, m.in. w: Gütersloch, Wiedniu oraz Monachium. Występuje na największych scenach świata, m.in. w: Berlinie, Dreźnie, Essen, Frankfurcie nad Menem. Brał udział w Glyndebourne Festival Opera (Macbeth). W Teatrze Wielkim – Operze Narodowej wystąpił w operach: Simon Boccanegra, Rigoletto i Traviata Verdiego oraz Carmen Bizeta. Występował pod batutą wielu wybitnych dyrygentów. Spośród wielu osiągnięć artysty warto wspomnieć debiut w mediolańskiej La Scali pod dyrekcją Riccardo Mutiego oraz liczne występy na festiwalu Maggio Musicale Fiorentino pod batutą Zubina Mehty. W 2007 roku zadebiutował w nowojorskiej Metropolitan Opera i w Fischer Hall. Rok 2008 przyniósł debiut w londyńskim Covent Garden. W tym samym sezonie powrócił do paryskiej Bastille, Amsterdamu i Hamburga, wystąpił także w spektaklach: Król Roger w Sankt Petersburgu i Edynburgu, Rigoletto, Traviata w Hamburgu, Nowym Yorku (MET) i Los Angeles, Stiffelio w MET, Simone Boccanegra w Touluzie. Jedyny polski baryton śpiewający główne Verdiowskie partie barytonowe na największych i najbardziej prestiżowych scenach świata.

W 2013 roku nagrał solową płytę ARIAS, która w kwietniu 2014 roku zdobyła nagrodę FRYDERYKA w kategorii „Najlepszy album solowy w muzyce klasycznej”.

W lutym 2015 roku otrzymał niemiecki honorowy tytuł Kammersänger przyznawany wybitnym i zasłużonym śpiewakom operowym. To elitarne wyróżnienie przyznawane wyłącznie przez przedstawicieli najwyższych władz.

Katarzyna DONDALSKA – sopran

Należy do grona najwybitniejszych wirtuozów sopranowej techniki koloraturowej we współczesnej wokalistyce. Wielka śpiewaczka operowa Barbara Bonney, w wywiadzie udzielonym dla Telewizji BBC podczas Cardiff Singer of the World Festival, po wysłuchaniu śpiewu polskiej artystki, nazwała ją „Ósmym Cudem Świata”. Trudno się dziwić takiemu entuzjazmowi – ktokolwiek chociaż raz usłyszy ten piękny, zmysłowy głos, fenomenalną technikę a nade wszystko swobodę w poruszaniu się w stratosferycznych przestrzeniach sopranu, będzie przekonany o słuszności tego stwierdzenia i autentycznego zachwytu wypowiadającej te słowa. Katarzyna Dondalska jest kontynuatorką tradycji poruszania się po wokalnej stratosferze, wyznaczonych przez legendarne soprany koloraturowe, wśród których przede wszystkim należy wymienić  Ernę Sack, Mado Robin oraz najbardziej fascynującą Bognę Sokorską.

Katarzyna Dondalska rozpoczęła swoją edukację muzyczną w wieku 5 lat. Podtrzymując rodzinną tradycję grała na skrzypcach. Zainteresowanie śpiewem pojawiło się z czasem i zaowocowało rozpoczęciem nauki pod kierunkiem Maestry Haliny Mickiewiczówny (pierwszej uczennicy wielkiej Ady Sari) w gdańskiej Akademii Muzycznej. Po roku studiów w Gdańsku na Wydziałach Instrumentalnym i Wokalno-Aktorskim, Katarzyna Dondalska kontynuowała je w Niemczech w Staatliche Hochschule für Musik Würzburg. Studia ukończyła uzyskując dyplom instrumentalny (skrzypce) oraz wokalny z wyróżnieniem w klasie mistrzowskiej. Jest finalistką i laureatką znanych międzynarodowych konkursów wokalnych, m.in.  Internationaler Musikwettbewerb der ARD, Cardiff Singer of the World Festival, Koloratur-Gesangswettbewerb Sylvia Geszty w Luxemburgu. W 2011 roku otrzymała stopień doktora w dziedzinie sztuk muzycznych, dyscyplinie artystycznej wokalistyka przyznany przez Radę Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Do jej znaczących ról należą: Królowa Nocy w Czarodziejskim flecie oraz Konstancja w Uprowadzeniu z Seraju W. A. Mozarta, Zerbinetta w Ariadnie na Naxos R. Straussa, Olimpia w Opowieściach Hoffmanna J. Offenbacha, Rozyna w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego, tytułowa partia w operze Słowik I. Strawińskiego. Wszystkie to partie kreowała na wielkich scenach operowych na świecie: Grand Opera Houston, Welsh National Opera Cardiff, Korean National Opera Seoul, Teatro Colon Buenos Aires, Teatro Lirico di Cagliari, Nationaltheater Mannheim, Teatr Wielki – Opera Narodowa  w Warszawie. Występowała na estradach znaczących sal koncertowych: New York Avery Fisher Concert Hall, Disney Concert Hall Los Angeles, Washington John F. Kennedy Center for the Performing Arts, Chicago Music Hall, John Bassett Theatre Toronto, Konzerthaus Stockholm, DR Koncerthuset Kopenhagen, Königin-Elisabeth-Saal Brüssel, Alte Oper Frankfurt, Kölner Philharmonie, Philharmonie Berlin, Carl-Orff-Saal am Gasteig München czy Konzerthaus am Gendarmenmarkt Berlin.

Współpracowała ze znakomitymi orkiestrami: Royal Philharmonic Orchestra Liverpool, San Diego Symphony Orchestra, WDR Rundfunkorchester Köln, NDR Rundfunksinfonieorchester Hannover, Deutsches Filmorchester Babelsberg, BBC Orchestra London , Narodowa orkiestra symfoniczna polskiego radia w Katowicach . Śpiewała pod batutą wybitnych dyrygentów: Vasily Petrenko, Dennis Russell Davies, Roberto i Daniele Abbado, Carlo Rizzi, Peter Falk, Michael Jurowski, Paul Esswood, Gabriele Ferro . Jej nazwisko pojawiało się na afiszach obok tak wielkich, światowego formatu artystów, jak:  Edita Gruberowa, Francisco Araiza, Diana Damrau, Desiree Rancatore,  Elmar Gunsch, Günter Wewel, Gunter Emmerlich, Barbara Bonney, Pete York , Lesley Garrett, Markus Werba, Lanze Ryan, Stefan Pop,Ute Lemper, Till Brönner, Klaus Hoffmann, Joja Wendt czy Chris de Burgh.

Katarzyna Dondalska znana jest szerokiej publiczności z wielu występów radiowych i telewizyjnych: ARD, BBC, RAI, SWR, BR, WDR. Jako pierwsza dokonała nagrań arii Karla Dittersa von Dittersdorf, oraz pieśni religijnych Ottona Mieczyslawy Zukowskiego. W roku 2015 uzyskała stopień doktora habilitowanego sztuki muzycznej. Od pazdziernika 2015 Katarzyna Dondalska pełni funkcje Profesora  Nadzwyczajnego  w Akademii Sztuki w Szczecinie. Jej ostatnie  Cd to „Miłość, niebo na ziemi” z utworami Lehara, Straussa, Offenbacha, Debskiego, Kilara. Właśnie okazało się najnowsze Cd „Dream with me”.

 

Joanna WOŚ – sopran

Laureatka wielu prestiżowych konkursów i festiwali wokalnych. Debiutowała partią tytułową w Łucji z Lammermooru Gaetana Donizettiego w Teatrze Wielkim w Łodzi. Wydarzenie to zadecydowało o dalszym rozwoju kariery artystki, która po ukończeniu Akademii Muzycznej w Łodzi na stałe związała się zawodowo z Teatrem Wielkim zostając jego solistką. Poza stałą współpracą z łódzką sceną, można podziwiać ją także na wielu krajowych oraz światowych scenach i salach koncertowych. W jej repertuarze znajdziemy nie tylko partie stricte koloraturowe, ale także wybitne kreacje dramatyczno-liryczne. Bogaty jest również repertuar koncertowy Joanny Woś, obejmujący m.in. „Stabat Mater” Giovanniego Battisty Pergolesiego i Rossiniego, „Requiem”, „Exultate Jubilate” oraz msze Mozarta, „Mszę cecyliańską” Charles-François Gounoda, „Requiem” Gabriela Fauré, „Carmina burana” Carla Orffa oraz „Stabat Mater” Karola Szymanowskiego.

W 2008 roku dla Polskiego Radia nagrała z Kevinem Kennerem recital arii z 18-stu oper Księcia Józefa Michała Poniatowskiego. W roku następnym nagrała płytę z Markiem Drewnowskim Pieśni Chopina. W Operze Narodowej w Warszawie zaśpiewała w przedstawieniach premierowych w partiach: Magdy w La Rondine, Królowej Nocy w Czarodziejskim flecie oraz partie tytułowe – Łucja z Lammermoor, Lukrecja Borgia, Orfeusz i Eurydyka oraz Traviata. W kwietniu 2010 nagrała dla BBC, 3 Symfonię Henryka M. Góreckiego z Londyńską Orkiestrą Symfoniczną pod dyrekcją Marin Alsop. Jej występ w tytułowej roli opery Anna Bolena Donizettiego, podczas Festiwalu Operowego w szwajcarskim Saint Moritz, zebrał entuzjastyczne recenzje. W roku 2012 wcieliła się w postać Adiny podczas premiery „Napoju Miłosnego” w Operze Krakowskiej.

W kwietniu 2013 Teatr Wielki w Łodzi wystawił specjalnie dla niej po raz pierwszy operę G. Donizettiego „Anna Bolena”. Owacyjne przyjęcie jej partii przez widzów zostało dopełnione uznaniem krytyki, która przyznała artystce Złotą Maskę, za najlepszą rolę dramatyczno–wokalną.

W kwietniu 2016 wystąpiła w premierowym monodramie „La voix humaine” Francisa Poulenca w reż. Mai Kleczewskiej w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.

Monika LEDZION-PORCZYŃSKA – mezzosopran

Początkowo uczyła się gry na skrzypcach w Szkole Muzycznej I st. w Rzeszowie, a następnie podjęła studia wokalne w warszawskiej Akademii Muzycznej, którą ukończyła w klasie prof. Haliny Słonickiej. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Rusko Ruskova i Stefanię Toczyską. Jeszcze jako studentka zadebiutowała w Teatrze Muzycznym „Roma” partią Opinii Publicznej w Orfeuszu w piekle Offenbacha, a zaraz po ukończeniu studiów została solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. Współpracowała z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie. Współpracowała z Teatrem Wielkim w Poznaniu, gdzie wystąpiła jako Dorabella w spektaklu Cosí fan tutte Mozarta w reżyserii Grzegorza Jarzyny. Zaśpiewała Azę w premierowym przedstawieniu opery Paderewskiego Manru w Opera „Nova” w Bydgoszczy. Spektakl ten zainaugurował obchody 50-lecia istnienia bydgoskiej sceny operowej.Wzięła udział w światowym prawykonaniu scenicznym opery Iwona, księżniczka Burgunda Zygmunta Krauze w ramach festiwalu „Warszawska Jesień”. Od kilku lat z powodzeniem kreuje rolę Carmen na najważniejszych polskich scenach operowych: Opera Krakowska, Opera Bydgoska ,Opera Bałtycka, Teatr Wielki w Łodzi , Teatr Wielki w Poznaniu i Opera Podlaska w Białymstoku. Występuje w repertuarze oratoryjno-kantatowym i pieśniarskim. Śpiewała pieśni Brahmsa, Richarda Straussa, Schuberta, Schumanna, Mahlera, Czajkowskiego, Rachmaninowa, Moniuszki i Chopina. Brała udział w wykonaniu Polskiego Requiem Pendereckiego na koncercie finałowym I Festiwalu Muzyki Polskiej , zarejestrowanym przez Polskie Radio.

Współpracowała z wybitnymi dyrygentami, m.in. z Kazimierzem Kordem, Tadeuszem Kozłowskim, Andrzejem Straszyńskim, Tadeuszem Strugałą, Grzegorzem Nowakiem, Łukaszem Borowiczem, Marcinem Niesiołowskim, Bassemem Akiki, Jerzym Maksymiukiem, Gabrielem Chmurą oraz reżyserami: Ryszardem Perytem, Laco Adamikiem, Mariuszem Trelińskim, Grzegorzem Jarzyną, Achimem Freyerem, Robertem Wilsonem, Markiem Weissem.

Paweł SKAŁUBA – tenor

Ukończył Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie Piotra Kusiewicza. Debiutował w 1996 jako Ernesto w Don Pasquale na scenie Opery Bałtyckiej, której jest solistą. W 1993 roku, jako jedyny Polak i najmłodszy uczestnik, został finalistą I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Placido Dominga w Paryżu. W 1997 roku, z okazji obchodów 1000-lecia Miasta Gdańska, miał zaszczyt wystąpić w Watykanie w Bazylice Świętego Piotra, biorąc udział w koncercie pod dyrekcją Jerzego Katlewicza w obecności Papieża Jana Pawła II.

Za dotychczasowe osiągnięcia otrzymał nagrodę Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki. Był stypendystą firmy Yamaha. W roku 2000 dostał nominację do prestiżowej nagrody polskiego przemysłu fonograficznego “Fryderyk” za płytę z nagraniami kanonów Stanisława Moniuszki. Jest lureatem X edycji Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kepury – Najlepszy Śpiewak. Posiada także statułetkę Osobowość Roku 2015. Został zdobywcą I nagrody IV Międzynarodowego Turnieju Tenorów w Szczecinie. Koncertuje także w Kanadzie (Mississauga Living Arts Center) i USA (Chicago Symphony Center).

Choć na stałe związany jest ze sceną Opery Bałtyckiej, współpracuje także z teatrami i filharmoniami w Polsce i za granicą. Występuje jako: Alfred w Traviacie, Stefan w Strasznym dworze, Pinkerton w Madame Butterfly, Cavaradossi w Tosce, Edwin w Księżniczce czardasza, Eisemstein w Zemście nietoperza, Pollione w Normie, Książę w Rigoletto, Sandor Barinkay w Baronie cygańskim, Don Ottavio w Don Giovanim, Leński w Eugeniuszu Onieginie, Jontek w Halce, Narraboth w Salome, Pierre w Madame Curie (spektakl zarejestrowany i wydany na nośniku DVD przez firmę DUX), Don José w Carmen, Wacław w Marii.

W roku 2006 wziął udział w światowej prapremierze mega produkcji pt. Ça Ira, autorstwa Rogera Watersa (Pink Floyd). W tym samym roku ukazała się solowa płyta artysty pt. Polish songs entuzjastycznie przyjęta przez krytykę oraz słuchaczy, czego dowodem stała się nominacja do nagrody Fryderyk za rok 2006. Dokonał również wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji. W 2010 roku otrzymał Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.