Zakończenie Festiwalu

27 maja 2017 r., godz. 19:00, Filharmonia Podkarpacka

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej
Chór Filharmonii Narodowej
Massimiliano CALDI – dyrygent
Soliści:
Magdalena SCHABOWSKA – sopran
Agnieszka MAKÓWKA – alt
Tomasz KUK – tenor
Robert GIERLACH – baryton

Bartosz MICHAŁOWSKI – przygotowanie chóru

W programie L. van Beethoven – IX Symfonia d-moll op. 125
Cena: 40 zł

 

Chór Filharmonii Narodowej

Profesjonalną działalność artystyczną rozpoczął w 1953 roku pod kierunkiem Zbigniewa Soi. Kolejnymi kierownikami chóru byli: Roman Kuklewicz (1955-71), Józef Bok (1971-74), Antoni Szaliński (1974-78), Henryk Wojnarowski (1978-2016). Od 1 stycznia 2017 r. kierownictwo objął Bartosz Michałowski.

Głównym nurtem działalności artystycznej zespołu jest udział w koncertach symfonicznych i oratoryjnych z Orkiestrą Filharmonii Narodowej oraz a cappella na macierzystej estradzie. Chór występuje tu wielokrotnie w ciągu każdego sezonu, regularnie bierze udział w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” oraz w Festiwalu „Wratislavia Cantans”.

Chór prowadzi intensywną działalność artystyczną na arenie międzynarodowej. Koncertował w Austrii, Belgii, Danii, Finlandii, Grecji, Hiszpanii, Islandii, Izraelu, Niemczech, Rosji, Szwajcarii, Turcji, na Litwie, Łotwie, we Francji i Włoszech, a ostatnio, w maju 2015 wraz z Orkiestrą Filharmonii Narodowej brał udział w tournée koncertowym w Wielkiej Brytanii. Zapraszany jest również na wspólne koncerty przez takie orkiestry jak: Filharmonicy Berlińscy i Monachijscy, Berlińska Orkiestra Radiowa, Orkiestra RIAS, Bamberger Symphoniker, Orkiestry Symfoniczne w Tel Awiwie i Jerozolimie, Orkiestra Akademii Santa Cecilia w Rzymie, Orkiestra Opery w Brukseli, Orkiestra Symfoniczna w Palermo, Orkiestra mediolańskiej La Scali.

Ważnym wydarzeniem w dziejach zespołu było zaproszenie do udziału w spektaklach opery Atem Franco Donatoniego w La Scali (1985). Ten pierwszy występ chóru na scenie operowej zaowocował kolejnymi zaproszeniami: La Scala (1989 – Oberon Webera, 1990 – Fidelio Beethovena), Wenecja – La Fenice (1986 – Żywot rozpustnika Strawińskiego, 1987 – Czarodziejski flet Mozarta), Paryż (1989 – Fidelio Beethovena), Palermo (1992 – Król Roger Szymanowskiego, 1993 – Król Edyp Strawińskiego, Antygona Honeggera) oraz Pesaro (1994 – Włoszka w Algierze Rossiniego). W latach 1988, 1990 i 2001 Chór FN brał udział w uroczystych koncertach organizowanych dla Jana Pawła II w Watykanie.

Zespołem dyrygowali wybitni polscy i zagraniczni mistrzowie batuty i kompozytorzy – Moshe Atzmon, Gary Bertini, Sergiu Comissiona, Henryk Czyż, Charles Dutoit, Vladimir Fedoseyev, Sir Charles Groves, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Helmut Koch, Witold Lutosławski, Lorin Maazel, Jerzy Maksymiuk, Igor Markevitch, Andrzej Markowski, Kurt Masur, Zubin Mehta, Grzegorz Nowak, Seiji Ozawa, Krzysztof Penderecki, Zoltán Peskó, Sir Simon Rattle, Helmuth Rilling, Wolfgang Rennert, Ljubomir Romansky, Witold Rowicki, Hans Martin Schneidt, Jerzy Semkow, David Shallon, Giuseppe Sinopoli, Stanisław Skrowaczewski, Leopold Stokowski, Igor Strawiński, Tadeusz Strugała, Stanisław Wisłocki, Antoni Wit, Bohdan Wodiczko.

Ogromny repertuar Chóru FN obejmuje ponad 400 dzieł oratoryjnych i utworów a cappella różnych epok – od średniowiecza do współczesności. Szczególne miejsce w repertuarze Chóru zajmuje muzyka polska, a zwłaszcza twórczość Krzysztofa Pendereckiego. Zespół wykonuje wszystkie jego dzieła oratoryjne i a cappella. Te ostatnie nagrał na płyty, podobnie jak Pasję wg św. Łukasza (dwukrotnie), Polskie Requiem, Te Deum, Siedem bram Jerozolimy, Credo i Hymn do Św. Daniiła.

Oba nagrania Pasji zostały nominowane do nagrody Grammy (1991 – dyr. Krzysztof Penderecki, 2004 – dyr. Antoni Wit). Nagranie Polskiego Requiem otrzymało tę nominację w 2005 roku oraz Record Academy Award 2005 (japoński magazyn Record Geijutsu). Kolejne nominacje do nagrody Grammy otrzymały nagrania: Siedmiu bram Jerozolimy (2007), Stabat Mater Karola Szymanowskiego (2008), Jutrzni Krzysztofa Pendereckiego (2009) wszystkie pod batutą Antoniego Wita, oraz Dies illa, Psalmy Dawida i Hymny do św. Daniiła i Wojciecha Krzysztofa Pendereckiego (2016), którymi dyrygował kompozytor. W kwietniu 2009 pierwsza płyta z Mszami Stanisława Moniuszki (DUX) nagrodzona została Fryderykiem w kategorii Album Roku – Muzyka Chóralna i Oratoryjna. W maju 2010 druga płyta została wyróżniona przez francuską Academie du Disque Lyrique „Złotym Orfeuszem – Arturo Toscanini” w kategorii najlepsza inicjatywa fonograficzna”, za jaką uznano promocję twórczości Stanisława Moniuszki. Obie płyty stanowią jedyne na rynku światowym nagranie wszystkich Mszy kompozytora. W marcu 2011 roku Chór otrzymał nagrodę Fryderyk za pochodzące z 1989 roku nagranie Requiem. Missa pro defunctis Romana Maciejewskiego, wydane ponownie w nowej szacie graficznej w 2010 roku z okazji 100-lecia urodzin kompozytora. W grudniu 2014 roku ukazała się płyta DVD, a w 2015 CD z nagraniem kolęd. W dorobku płytowym Chóru znajdują się także m.in. Mesjasz, Izrael w Egipcie i Juda Machabeusz Händla, Requiem Mozarta, Fidelio i IX Symfonia Beethovena, Requiem Verdiego, Potępienie Fausta Berlioza, Te Deum Brucknera, Pasja Elsnera, VIII Symfonia Mahlera, Litanie Ostrobramskie Moniuszki, Cztery Msze Maklakiewicza, Requiem Maciejewskiego, Missa pro pace Wojciecha Kilara.

Massimiliano CALDI

Posiada duże międzynarodowe doświadczenie w dziedzinie muzyki symfonicznej, opery, operetki i baletu oraz zainteresowania w dziedzinie muzyki współczesnej i powrocie do dziewiętnastowiecznej opery. Wyróżnia się doskonałym przygotowaniem zawodowym oraz przejrzystym i linearnym stylem dyrygowania.

Był laureatem pierwszej nagrody na Międzynarodowym Konkursie „G.Fitelberg”. Jest Pierwszym Dyrygentem Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina oraz Pierwszym Dyrygentem i Konsultantem Artystycznym Filharmonii Koszalińskiej im. S. Moniuszki. Od 2016 r. współpracuje z Filharmonią Podkarpacką oraz z Filharmonią Łódzką. W maju ubiegłego roku zadebiutował z Orkiestrą Filharmonii w Petersburgu oraz w legendarnym „Grand Hall”. W ciągu ostatnich dziesięciu lat odbył tournée po Izraelu, Omanie, Stanach Zjednoczonych, Chile i Brazylii.

W dziedzinie muzyki symfonicznej zadebiutował w Berlinie z orkiestrą Konzerthaus Kammerorchester z Berlina oraz w Sali Rachmaninowa Konserwatorium Moskiewskiego z Sinfoniettą Cracovią.

Robert GIERLACH

Absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu prof. Kazimierza Pustelaka. Otrzymał I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Viottiego w Vercelli we Włoszech i Nagrodę Publiczności na Konkursie im. Alfredo Krausa w Las Palmas.

Już jako student rozpoczął współpracę z Warszawską Operą Kameralną. W tym czasie występował również w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej. Z zespołami tych teatrów odbył liczne podróże  zagraniczne (Hiszpania, Francja, Niemcy, Belgia, Szwajcaria, Japonia).

Występuje na prestiżowych scenach operowych i estradach koncertowych Europy, Ameryki Północnej i Japonii. W Stanach Zjednoczonych artysta występował m.in. w Detroit Opera House jako Figaro w „Weselu Figara” Mozarta. Partię Figara śpiewał również w Nico Theatre w Cape Town (RPA), na Festiwalu Operowym w Glyndebourne oraz na deskach Grand Theatre w Genewie jak i w Grand Opera na Florydzie (Miami). Prowadzi też ożywioną działalność koncertową. Artysta brał udział w wielu festiwalach muzycznych. W ostatnich kilku latach Robert Gierlach wystąpił m.in. z zespołami Berliner Philharmoniker oraz Wiener Philharmoniker („Stabat Mater” Szymanowskiego pod batutą Sir Simona Rattle’a), w Opera du Montreal i Lyric Opera w Baltimore (mozartowski Figaro). Śpiewał też tytułowego Don Giovanniego w warszawskim Teatrze Wielkim w inscenizacji Mariusza Trelińskiego.

Sezon 2006-2007 zdominowany był przez występy w światowej prapremierze opery D. Carlsona „Anna Carenina”. Na scenach Florida Grand Opera (Miami) oraz Opery w Saint Louis Robert Gierlach śpiewał partię Vronskiego. W ostatnich sezonach można było go usłyszeć m.in. w: Opera Ottawa, Tokyo-NHK oraz Arizona Opera i Cleveland Opera. Śpiewał też z Orkiestrą Szwajcarii Romańskiej w Genewie i Lozannie oraz Filharmonikami Filadelfijskimi w Filadelfii i Carnegie Hall  w Nowym Jorku.

Robert Gierlach jest też cenionym wykonawcą pieśni. Od kilkunastu lat występuje regularnie na organizowanych przez Filharmonię im. R. Traugutta Festiwalach Pieśni Kompozytorów Polskich oraz Pieśni Europejskiej prezentując m.in. cykle pieśni F. Chopina, M. Karłowicza, P. Łukaszewskiego, F. Schuberta, A.Dvoraka.

Od dwóch lat prowadzi  również klasę śpiewu solowego na Wydziale Wokalno-Aktorskim UMFC.

Tomasz KUK

Ukończył wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie Prof. Wojciecha Jana Śmietany. Swoje umiejętności wokalne doskonalił na kursach wokalnych prowadzonych przez Prof. Helenę Łazarską, Prof. Ryszarda Karczykowskiego i Maestrę Montserrat Caballe.

Jest laureatem krajowych i zagranicznych konkursów wokalnych. Zdobył m.in. I nagrodę na Konkursie Wokalnym we Wrocławiu, II nagrodę regulaminową oraz nagrodę specjalną na Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju. Na VII Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu otrzymał III nagrodę regulaminową oraz nagrodę specjalną za wykonanie arii Jontka z opery Halka S. Moniuszki. W 1999 roku został laureatem Międzynaradowego Konkursu Wokalnego im. V. Belliniego w Caltanissettcie. Na IV Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. S. Moniuszki w Waszawie zdobył I nagrodę.

Na swoim koncie ma wiele prestiżowych koncertów oratoryjnych i estradowych, m.in. wykonania „Stabat Mater” A. Dvořaka pod dyrekcją H. Rillinga, „Requiem” W. A. Mozarta, „Requiem” G. Verdiego pod dyrekcją Tadeusza Wojciechowskiego, „IX-Symfonii” L. van Beethovena, cyklu pieśni „Schöne Müllerin” F. Schuberta, „Dichterliebe” R. Schumana.

Na stałe związany jest z Operą Krakowską. Współpracuje Teatrem Wielkim w Łodzi, Teatrem Wielkim w Poznaniu, Operą Nova w Bydgoszczy, a także Operą Narodową Teatru Wielkiego w Warszawie. Często występuje gościnnie na zagranicznych scenach operowych, m.in w Japonii, Anglii, Niemczech, Szwajcarii, Austrii i Czechach.

Agnieszka MAKÓWKA

Ukończyła Akademię Muzyczną im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Artystka ma za sobą również studia podyplomowe w „Mozarteum” w Salzburgu. Od 1998 r. jest solistką Teatru Wielkiego w Łodzi i Polskiej Opery Kameralnej. Laureatka wielu nagród i wyróżnień.

Już podczas studiów rozpoczęła współpracę z Teatrem Wielkim w Łodzi, debiutując jako Jadwiga w „Strasznym Dworze” Stanisława Moniuszki. W repertuarze mezzosopranistki znajdują się m.in. takie partie jak: tytułowa Carmen Bizeta, Cherubin w „Weselu Figara”, Amneris w „Aidzie”, Olga w „Eugeniuszu Onieginie” czy Izabella we „Włoszce w Algierze”.

W 1996 r. w setną rocznicę powstania kina wzięła udział w uroczystym wręczeniu Doktoratu Honoris Causa Uniwersytetu w Lyon wybitnym reżyserom: Andrzejowi Wajdzie i Carlosowi Saura. W tym samym roku śpiewaczka odbyła tournee z łódzką Filharmonią po Belgii, Francji i Luksemburgu z „Requiem” W. A. Mozarta. W 1999 r. koncertowała podczas Festiwalu im. F. Chopina w Brukseli. Wielokrotnie uczestniczyła w trasach koncertowych Teatru Wielkiego w Łodzi po Niemczech, Francji, Holandii czy Austrii.

W 2000 r. wraz z orkiestrą „Mozarteum” z Salzburga mezzosopranistka odbyła tournee ze „Stabat Mater” Rossiniego po Węgrzech i Austrii. Trzy lata później debiutowała na Festiwalu Muzyki Współczesnej w Sanlukar be Barrameda w Hiszpanii. W latach 2008-2010 uczestniczyła w wielu nagraniach dla Polskiego Radia pod dyrekcją Łukasza Borowicza.

Podczas Festiwalu Tansmana w 2016 r. wzięła udział w światowej prapremierze opery „Złote Runo”. Wykreowała rolę Tibialegre (Lekkipiszczel), za którą zdobyła entuzjastyczne recenzje.

Współpracowała z wieloma filharmoniami, operami, dyrygentami oraz reżyserami. W 2015 r. rozpoczęła współpracę z Władysławem Komendarkiem (instrumenty klawiszowe) i Igorem Gwaderą (gitara), wspólnie tworzą interdyscyplinarny projekt „Metropolis”.

Magdalena SCHABOWSKA

Absolwentka Szkoły Muzycznej im. Oskara Kolberga w Radomiu. Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku na Wydziale Wokalno-Aktorskim. Studiowała również za granicą jako stypendystka Programu Erasmus w Conservatorio Di Musica Antonio Vivaldi w Alessandrii we Włoszech. Aktywnie udziela się w życiu artystycznym jako solistka: IX Festiwalu Muzycznego w Kalwarii Zebrzydowskiej, Festiwali Muzyki Dawnej w Radomiu, Koncertów Muzyki Karnawałowej w Radomiu, Oliwskich Koncertów Kameralnych w Gdańsku, Koncertów Muzyki Kameralnej i Organowej w Miłkach, Festiwalu Pieśni Religijnej – Cantate Domino w Koszalinie, Gali Belcanto w Sopocie, III Nowohuckiego Festiwalu Tradycji i Wariantgardy Nowytop Sztuk w Krakowie, XIV Festiwalu Kolory Polski w Wieluniu, V Międzynarodowego Festiwalu Odkrywamy Paderewskiego we Lwowie. Brała udział w wielu konkursach wokalnych w Łodzi, Nowym Sączu, Warszawie, Katowicach, Olsztynie, Zdar nad Sazavou (Czechy), Lucca (Włochy), Voghera (Włochy).

Bartosz MICHAŁOWSKI

Od 1 stycznia 2017 Szef Chóru Filharmonii Narodowej.

Ukończył z wyróżnieniem wydział dyrygentury chóralnej Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. W latach 1998 – 2005 był asystentem prof. Stefana Stuligrosza i dyrygentem Chóru Filharmonii Poznańskiej. Z Poznańskimi Słowikami koncertował wielokrotnie w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Belgii, Holandii, Danii, Szwecji, Włoszech, Austrii, Szwajcarii, Czechach, na Litwie, w Rosji i w Japonii. Jest laureatem nagrody L’Orphée d’Or 2015, przyznanej przez Académie du Disque Lyrique w Paryżu, nominacji do Fryderyka 2015 za dwupłytowy album z muzyką Pasquale Anfossiego oraz Złotej Płyty. Zwyciężył IX Ogólnopolski Konkurs Dyrygentów Chóralnych, w którym zdobył również nagrodę specjalną za świadomość pracy nad emisją głosu w zespole chóralnym.

Jest założycielem, dyrektorem artystycznym i dyrygentem Poznańskiego Chóru Kameralnego, jednego z najlepszych polskich zespołów tego typu. Jest również pomysłodawcą i dyrektorem Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966.Artysta jest twórcą warsztatów kompozytorskich dla dzieci i młodzieży Pisz muzykę – to proste!, a także współautorem projektu Obrazogranie, realizowanego z Muzeum Narodowym w ramach Biennale sztuki dla dziecka w Poznaniu.

Wraz z Poznańskim Chórem Kameralnym był oklaskiwany podczas prestiżowych konkursów w Niemczech i Francji, otrzymał także I Nagrodę i Nagrodę Publiczności Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego w Neuchâtel (Szwajcaria). Prowadzony przez niego Chór, jako jedyny zespół w Polsce, współpracuje z legendarną orkiestrą Concerto Köln, koncertował z Irish Baroque Orchestra współpracował również wielokrotnie z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej, a także Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Filharmonii Dolnośląskiej, Orkiestrą Filharmonii Gorzowskiej, Czech Virtuosi.

Jako dyrygent zdobywał główne nagrody w uznanych konkursach chóralnych oraz liczne nagrody specjalne: za najlepszą technikę wokalną zespołu, najlepsze wykonanie muzyki współczesnej, czy dla najlepszego dyrygenta.

Jest zapraszany do współpracy przez organizatorów renomowanych festiwali, takich jak Schleswig-Holstein Musik Festival, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater, Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Transatlantyk Festival, Nostalgia Festival, Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara, Festiwal Muzyki Współczesnej Poznańska Wiosna Muzyczna, Festiwal Muzyki Oratoryjnej Musica Sacromontana, Dolnośląski Festiwal Muzyczny, czy Mikołowskie Dni Muzyki.

Przygotował i zaprezentował dotychczas około 250 utworów a cappella. Regularnie podejmuje też współpracę z renomowanymi instytucjami i orkiestrami przy wykonaniach wielu dzieł wokalno-instrumentalnych. W dorobku Bartosza Michałowskiego znajdują się takie kompozycje, jak: Mesjasz i Brokes-Passion G. F. Haendla, motety rodziny Bachów, Magnificat A. Vivaldiego, Completorium i Conductus funebris G. G. Gorczyckiego, Te Deum J. Haydna, Requiem, Msza Koronacyjna, Vespere Solennes de Confesore, Thamos – Król Egiptu W. A. Mozarta, Msza łacińska S. Moniuszki, Faust A. Radziwiłła, Harnasie K. Szymanowskiego,Requiem G. Fauré, III Symfonia G. Mahlera, Planety G. Holsta, Carmina Burana C. Orffa, Te DeumA. Pärta, Lux Aeterna M. Lauridsena, Opera Otwarta Universa Jana A.P. Kaczmarka, Sinfonia Antartica Ralpha Vaughana Williamsa i innych.

Artysta ma w dorobku wiele prawykonań m.in. Stabat Mater Andrzeja Koszewskiego, Deutsche Messe Urlicha Harbecke, czy Stabat Mater i Veni Creator Grzegorza Duchnowskiego.

Bartosz Michałowski, jako dyrygent, szef chóru oraz solista wziął udział w nagraniu 20 płyt.